{lang: 'nl'}

Van jongs af aan zie ik kinderen tekenen, van krabbels en krassen tot een eenvoudig voorwerp uit hun omgeving, een bloem, het huis, een dier. Zo begint de weergave van de verbeelding in hun kleine wereld. Kinderen met hun onbevangenheid, ze willen verven, knoeien, mooie kleuren neerzetten, alles uitproberen met dikke gekleurde stiften, puntige kleurpotloden of plakkaatverf op een echt paneeltje. Beeldende kunstenaars in de dop. Ik zie dit als het bescheiden begin van creatieve kunstuiting.

Nemo Museaum

Alles is mooi

Ik neem kinderen vanaf zeven jaar graag mee voor hun eerste museumbeleving. Kunstzinnige vorming kan hier beginnen. Wat zien kinderen van die leeftijd graag? Ik denk dat het ze niet uitmaakt, ze nemen op deze leeftijd alles op als ‘mooi’. De Nachtwacht zal indrukwekkend zijn, de kleurige vlakken van Mondriaan ook. Ik liet eens de pindakaasvloer van Wim T. Schippers in Museum Boijmans van Beuningen zien. Toen ik vertelde dat dit ook kunst was werd er met verbazing gereageerd en wat lacherig gedaan.

Kunst verrijkt

Ik leer kinderen dat schilderijen en beeldhouwwerken vallen onder beeldende kunst. Ik noem een paar voorbeelden van ander kunstuitingen: literaire kunst is, danskunst en filmkunst, daar ga ik verder niet op in. Vanaf een jaar of tien ga ik in op de waarde van kunstkennis voor hun algemene ontwikkeling. Kunst verrijkt, laat historie tot leven komen door werk van Oude Meesters. Zo voegt kunst iets toe in het leven. Jongeren zien vervolgens kunst niet als saai of iets wat aan de muur hangt.

Kunst in het onderwijs

Ik ben voorstander van kunst in het onderwijs, dus niet alleen tekenlessen maar ook kunstgeschiedenis. Schooluitjes aan het plaatselijke of regionale museum horen hierbij. Verder gaat het er nog niet om wat kunst is en wat kitsch. Kinderen zien en voelen vanzelf hoe te genieten van kunst. Zo wordt kunst waarderen en begrijpen belangrijk voor hun algemene ontwikkeling in het latere leven.

Categorieën: Uncategorized