{lang: 'nl'}

Het kijken naar kunst, naar schilderijen, architectuur of wonderschone natuur heeft effect op de hersenen. De beroemde Nederlandse neurobioloog Dick Swaab verklaart dat het brein de emoties overneemt die de kunstenaar ons wil laten vertellen. Dit gebeurt door de zogenaamde spiegelneuronen die in het dagelijks leven worden gebruikt om haast intuïtief de bedoelingen van anderen aan te vullen. Deze spiegelneuronen geven ons een betekenis aan het werk van een kunstenaar. Kunst beïnvloed in sterke mate de stemming. Bij een onderzoek in een psychiatrisch ziekenhuis kregen patiënten dreigende schilderijen te zien van Jackson Pollock en van Gogh. Hierop regeerde ze onrustig. Kreeg de doelgroep echter rustgevende afbeeldingen te zien zoals een landschap met dieren, heuvels en bossen, dan daalde het gebruik van rustgevende medicatie.

brain

Kunst stimuleert het beloningssysteem

Als we mooie kunst zien dan zal het lichaam ons belonen met afgifte van extra dopamine in de hersenen. Dopamine zorgt ervoor dat we ons gelukkig voelen. In oorsprong is dit beloningssysteem bedoeld om de eerste levensbehoefte te stimuleren zoals voedsel en seks. Het werkt ook op afgeleide zaken die we leuk, mooi of lekker vinden. Kunst is hier een onderdeel van.

Hersenen houden van rood

Hersenen blijken sterker te reageren op kunst waar de kleur rood aanwezig is. Rood zorgt voor opwinding en stimulatie. De verklaring is afkomstig uit de evolutie van de mens. Rood is de kleur van rijp eetbaar fruit. Voor de jagers-verzamelaar een moment van positieve opwinding. Ook in de geneeskunst is het effect van de kleur rood bekend. Rode placebo’s, pillen zonder werkzame stof, stimuleren de proefpersonen op een positieve manier. Geef je groene of blauwe medicatie dan is het effect kalmerend.

Rood werkt stimulerend

Kunst stimuleert de hersenontwikkeling

Kunst kan gezien worden als de slijpsteen voor onze hersenschors. Vooral in de ontwikkelingsjaren is dit effect sterk aanwezig. Personen die al (vroeg) in aanraking komen met kunst zijn opvallend vitaler, tevredener, optimistischer en minder angstig. Opvallend is dat dit effect toeneemt als de kunst ook als kunst wordt gepresenteerd. Noemen we het bijvoorbeeld een foto dan is het effect volgens onderzoekers minder duidelijk aanwezig.