{lang: 'nl'}

Het fauvisme was een kortlevende maar zeer invloedrijke stroming in de schilderkunst uit het begin van de twintigste eeuw. De stroming stelde zich actief tot doel conventies in de schilderkunst te doorbreken en zich onafhankelijk van traditie op te stellen. Zijn naam dankt de stroming aan een criticus die, bij de eerste tentoonstelling van de stroming in 1905 te Parijs, die de werken in vergelijking met traditionele stukken op fauves, wilde dieren, vond lijken.

Kenmerken van Fauvisme

Het breken met de conventies van de traditionele kunst leidde tot een aantal opvallende veranderingen. Ten eerste veranderde het kleurgebruik, vooral het gebruik van ongemengde en sterke kleuren. Ook hoefde de kleur niet langer te verwijzen naar de werkelijkheid, op het doek kon elke kleur gekozen worden. Ten tweede legden de fauvisten juist de nadruk op de vlakheid van het doek, perspectief en diepte werden niet langer nagestreefd en vooral vorm en de vormen naast elkaar bepaalden het beeld. Beide wijzigingen zorgden ervoor dat het fauvisme zich afkeerde van een natuurlijke weergave, een belangrijke ontwikkeling voor de moderne kunst.

Bekende Fauvisten

Verreweg de bekendste fauvist is Fransman Henri Matisse (1869-1954) en zijn werk Luxe, Calme et Volupté uit 1904 kan gezien worden het schakelpunt waarbij hij impressionistische techniek met een fauvistisch kleurenpalet combineert. Open Window, Collioure van Matisse is het bekendste werk uit de tentoonstelling die in 1905 het fauvisme zijn naam gaf. De stroming was overwegend Frans maar in Frankrijk gevestigde artiesten zoals de Nederlandse Kees van Dongen (1877-1968) namen ook deel. Van Dongen zijn portretten, zoals bijvoorbeeld La Gitana, bieden een mooi alternatief voor de meer gangbare landschappen en stillevens.

Fauvisme vandaag de dag

Het fauvisme als stroming brak in 1905 door en over het algemeen wordt de stroming aangeduid als op zijn hoogtepunt tussen 1898 en 1908. Vrijwel alle schilders met fauvistisch werk sloegen na verloop van tijd andere wegen in. Maar de stroming brak met het idee van het weergeven van de werkelijkheid en vanuit dit idee ontstonden al snel nieuwe stromingen. De directe opvolger als vernieuwende stroming in Parijs was het Kubisme dat een directe reactie was op het fauvisme, latere stromingen als de COBRA beweging volgen juist meer in de voetstappen van het fauvisme. De term fauvistisch voor hedendaags werk wordt vooral gebruik om te verwijzen naar het kleurgebruik: sterk, onvermengd en niet verwijzend naar de realiteit.

fauvisme