{lang: 'nl'}

Michelangelo Merisi da Caravaggio (29 september 1571-18 juli 1610) was een Italiaanse kunstenaar actief in Rome, Napels, Malta en Sicilië tussen 1593 en 1610. Zijn intens emotioneel realisme en dramatische gebruik van de verlichting had een vormende invloed op de school van de barokke schilderkunst.

Opgeleid in Milaan het kader van een meester die zelf opgeleid in het kader Titiaan, Caravaggio verhuisde naar Rome in zijn vroege jaren ’20. Huge nieuwe kerken en paleizen werden gebouwd in Rome in de decennia van de late 16e en vroege 17e eeuw, en schilderijen waren nodig om ze te vullen. De Contra-Reformatie Kerk gezocht naar authentieke religieuze kunst waarmee de dreiging van het protestantisme tegen te gaan, en dat deze taak van de kunstmatige conventies van het maniërisme, die had geoordeeld kunst voor bijna een eeuw, leek niet meer toereikend. Nieuwheid Caravaggio was een radicale naturalisme die nauwe fysieke observatie in combinatie met een dramatische, zelfs theatrale, het gebruik van Tenebrism, de overgang van licht naar donker met weinig tussenliggende waarde. Hij barstte op de Rome kunstscène in 1600 met het succes van zijn eerste openbare commissies, het martelaarschap van Mattheus en de roeping van Mattheus. Daarna ontbrak hij nooit voor commissies of mecenassen, maar hij behandeld zijn succes gruwelijk. Een van de eerste publicatie op hem, daterend uit 1604 en een beschrijving van zijn levensstijl drie jaar eerder, vertelt hoe ‘na een twee weken zal hij branie over een maand of twee met een zwaard aan zijn zijde en een knecht die hem volgden, van een bal – rechter om de volgende, ooit klaar voor zijn om in een gevecht of een ruzie, zodat het meest lastig om mee te krijgen met hem. ” In 1606 doodde hij een jonge man in een vechtpartij en vluchtte uit Rome met een prijs op zijn hoofd. In Malta in 1608 was hij betrokken bij een vechtpartij, en nog een ander in Napels in 1609, mogelijk een doelbewuste aanslag op zijn leven door niet-geïdentificeerde vijanden. Bij het volgend jaar, na een relatief korte carrière, was hij dood.

Bekende (en beruchte), terwijl hij woonde, Caravaggio werd bijna onmiddellijk vergeten na zijn dood, en het was pas in de 20e eeuw, dat zijn belang voor de ontwikkeling van de westerse kunst werd herontdekt. Ondanks dit, was zijn invloed op de nieuwe barokke stijl die uiteindelijk is voortgekomen uit de ruïnes van het maniërisme, diepzinnig. Het kan direct worden gezien of indirect in het werk van Rubens, Jose de Ribera, Bernini, en Rembrandt, en kunstenaars in de volgende generatie zwaar onder zijn invloed werden genoemd de “Caravaggisme” of “Caravagesques”, evenals Tenebrists of “Tenebrosi “(” shadowists “). Andre Bern-Joffroy, secretaris Paul Valery, zei van hem: “Wat begint in het werk van Caravaggio is heel eenvoudig, modern schilderij.”